onsdag, december 10, 2008

Problemställning

I och med att jag numera är rökfri (med undantag för en eller annan cigarett jag tjuvröker då Elsa är långt, långt borta eller när Elsa är med) sitter jag framför en laptop och missbrukar bryggkaffe i mina försök att formulera en någorlunda anständig mening rörande den pressumtiva divergensen i att låta tre stycken överklasskvinnor prata göteborska, som så sker i den aktuella uppsättningen av Förnuft och känsla. Det går sådär. Men jag vet att någonstans långt bak i skallen finns en fulländad formulering om hur det symboliserar den ekonomiska maktstruktur som är bärande tema pjäsen igenom. Ett tag var jag inne på slagord som "Jane Austen skrev inte om kärlek, hon skrev om klasskamp!", men insåg snabbt att det är lite väl radikalt och kanske till och med jobbigt att understryka med vetenskapliga källhänvisningar. Men jag är något på spåret.

Inga kommentarer: