måndag, juli 23, 2007

Begagnad kultur

Att köpa böcker i andrahandsbutiker är fruktansvärt underskattat. I fredags, tror jag bestämt att det var, lyckades jag dryga ut biblioteket med ytterligare fem mästerverk. För bara femtio spänn totalt. Crazy, som Raj hade sagt. Man kan göra riktiga fynd också. Som den gången, också rätt nyligen, då jag kom över ”När oskulder kysser” som jag letat ända sen jag i början av gymnasiet ögnade igenom min första Per Hagman. Varför den varit så svår att hitta vet jag faktiskt inte. Roligast var ändå när jag i över ett halvår gått och grämt mig över att mitt ursvenskt inskränkta sinne inte kunde erinras den geniale Nirpal Sing Dhaliwal och hans debut ”Tourism” helt plötsligt snubblar över en låda med tiokronorsböcker i ett antikvariat i Haga där nämnda bok ligger och skräpar. ”Min!” tänkte jag och slängde fram en guldpeng.

Inga kommentarer: