måndag, november 10, 2008

Ett bryskt uppvaknande

Om dryga timmen börjar Sjöcharmörer med Lasse Dahlquist och det är en inre konflikt att bestämma huruvida jag ska se den eller om jag, vilket jag borde, ska läsa om Sven Wollter och Galileis liv. Än så länge har jag inte stigit upp i dess rätta bemärkelse, även om jag har värmt mig lunch. Dagens morgonrock blev diverse Pulp-hits, men i brist på inspiration har jag nu bytt till Tom Waits för att få min evinnerliga granne att knipa igen. Inte vet jag om det funkar direkt: han verkar vara utom all räddning. Istället skvätter jag ner duken med vattnig tomatsås.
Imorse när jag skulle koka gröt bodde det ett djur i vetegrynen. När jag öppnade påsen fladdrade det till av någon malliknande sak. I någon nanosekund han jag fundera "hur hamnade den där?" men sen rotades en hemkunskapslektion anno -02 fram ur något dammigt skrymsle längst bak i huvudet och jag fylldes av en genomträngande skräck: "Tänk om det spridit sig och det bor tusentals små insekter i skafferiet!!!!" Nu går jag runt och nojjar mig och funderar på om jag borde rensa ut varenda skåp och lucka och ringa Anticimex. Till råga på allt så stod det i tidningen om att jätteråttor invaderat Sundsvall. Konstigt nog i den annars så 'lustiga' "Godmorgon!"-notisen.

Inga kommentarer: