tisdag, november 11, 2008

Samhällstjänst

Så har man gjort dagens insats och fyllt i Statistiska centralbyråns "Enkätundersökning om användandet av alkohol, narkotika och läkemedel i Sverige". Man kunde välja att göra det via Internet, med användarnamn, lösenord och annat sånt fräckt; men jag föredrar den gamla hederliga "såhär kryssar du i rätt ruta"-metoden. Faktum är att ingen annan av de jag känner (vilka jag har frågat) verkar tycka det är mödan värt att fylla i SCB-enkäter. Jag tycker det är underbart. För en gångs skull känns det som man gör något meningsfullt, som man är delaktig i någonting större, som man räddar världen. Jag brukar avensjukt glutta igenom de tidningsartiklar där resultat precenteras och stött konstatera att jag minsann inte dög som en av de "58 000 personer i åldern 15-64 år", att jag blivit utsorterad av statestiken. Men för en gångs skull fick jag vara med och leka. Nu har ajg fått blodad tand.

Inga kommentarer: