söndag, juni 18, 2006

det som det mesta handlar om

Bara för att fira det faktum att jag nästan är frisk tycker jag att jag gjort mig förtjänt av att börja morgonen med en skål gårdagstorr coscos och Norrlands Guld (med 14% förlängning). Tvåtusentalsfenomenet ”sommarburk från Tommys” väcker så många minnen till liv. Popfylla, kajal och solnedgång är nog det bästa en pojke kan uppleva.
Det var halvvägs in på min tjeckiska cigarett, jag tog tillsammans med Olle Adolphson och en stor kopp svart kaffe bland flaskorna på balkongen, som gårdagens stora mysterium återigen gjorde sig påmind. Vad var grejen med alla som frågade mig hur det är att jobba på H&M? Jag är för fan säsongsarbetare på ett fastighetsbolag! Även om det i och för sig skulle vara trevligt med lite glamour i tillvaron skulle jag nog knappast välja H&M-glitter.
Det får jag nog utav här ute i Tynnered.
Inte för att jag har något emot stället jag bor på – det är lite av en Arkadisk idyll – men det är vägen hem som, i tid eller annan, är lite påfrestande. Knogslagsmål och knivhot är, trots mitt hårda yttre, inte min grej.
Man får väga för och emot ibland: värt - fyraofem för 70 kvadrat, ovärt - vita prasselbyxor som utövar hoppsparkar på varann, värt - bananer för 10.95 kr/kg på Göfab Tian, ovärt - rullstolsbundna akisar utanför Restaurang Boheme, värt - lightchoklad från Närbutik Briljanten Livs, ovärt - ryska maffians bildisco varje tisdagsnatt på parkeringen utanför fönstret.
F.ö. har jag börjat fila lite på en Top5 bästa covers. Det kan fan vara svårt. Klar etta är i alla fall Erlend Øyes version av ”Last X-mas”. Sen är Nick Caves ”Here comes the sun” och Cakes ”I will survive” givna. Men det finns ju så mycket bra. David Bowie som kör The Easybeats ”Friday on my mind”, Freddie Wadling med ”Var blev ni av?”, allt med Cash, Stefan Sundström har gjort grymma tolkningar av Allan Edwall, Hells on wheels ”Logical song” är stark, precis som Anna Ternheims slakt av BDs ”Shoreline”, Janis Joplins ”Me and Bobby McGee” väcker starka känslor, ”Min trampolin” med Graham Coxon går inte heller av för hackor, Anna som år lös på Gnarls Barkleys dunderhit ”Crazy”, körde inte tjejerna i Tatu nån The Smithslåt, min och Felix prettoversion av ”Elden” (som tyvärr gått förlorad p.g.a. att ingen insåg vår storhet) eller ”Flickan i Havanna” på fyllan och när The Whitest Boy Alive körde Stardusts ”The music sounds better with you” på Respect var ett stort ögonblick i mitt liv. Valet är svårt och jag måste verkligen hålla mig från att resignera och låta det bli en Top10.
Ja, ja… snart är klockan slagen, jag är sugen på en cigg och det blir inget mer "Lite som du”. Vafan ska jag göra på söndagarna framöver? Jag får väl nöja mig med att kika in på Kingan och umgås. Fyfan för att vara social.
Men sommarn är här. Inte för att det blivit någon sol för mig idag.

Dagens låt: ”Råd till dej och mej” – Olle Adolphson.

Inga kommentarer: