fredag, februari 24, 2006

Ang. mina dåliga kostvanor

Det där med att hinna iväg till gymmet kan jag ju se i stjärnorna efter. Tiden är så knapp nu för tiden. Ibland känns det inte värt att stressa upp sig över det. En annan har lallat runt med magknip hela den soligt kalla förmiddagen. Jag tror jag kan erinra mig var i problemet ligger. Det håller inte att klämma i sig en limpa vitt bröd vid midnatt för att man inte käkat något under dagen. En limpa med smör, som ett substitut till alla snedvridna affekter och förborgade defekter. Och när vi trots allt är inne på ämnet har jag gjort en liten lista över de livsmedel jag ämnar bygga mitt dagliga intag runt, när jag flyttat:
Lättyoghurt, müsli och bananer
Knäckebröd, keso och avokado
Kyckling- och bönsallad
Kaffe och cigaretter
Pinnglass
Om jag följer dieten kommer jag bli den nye Arne Tammer på nolltid. Med andra ord har jag lagt både rock’n’roll-dieten och rödvinsdieten på hyllan. För ett tag.

Vi har kommit in på den arkaiska delen av antikens litteratur och jag måste bara få recitera ett av den mångfacetterade Alkaios verk, ty jag är med häpnad slagen av denna djupsinniga allegori ()här i Breitholtz tappning):

Förvirrad ser jag stridiga vindars spel.
Från ena sidan vältrar en väldig våg
..och från den andra. Mitt i svallet
....driva vi kring i vär svarta farkost.

Orkanens anlopp bryter vår motståndskraft,
ty redan skvalpar kring mastens fot
..och se, vårt segel fladdrar redan
....slitet av stormen i långa trasor.

Inga kommentarer: