torsdag, december 29, 2005

bortomland

Jag sitter redan och pillar med vårskivan. Är det den latenta åstundan efter nya tider, körsbärsblom och vackert väder som smyger sig fram i ett reflexartat playlistkomponerande, månne? Snöstormen utanför mitt fönster levererar mig ingen vidare frid, inte heller vetskapen om att det snart är över skänker någon tröst i årsskiftets allt mer antågande raseri. Tvunget nödgas jag att vänta tills ikväll med att fukta strupen med destruktivitetens devota och depraverande söta brygder.
Det är lite svårt att koncentrera sig när stormvindarna härjar utanför men mitt stilla sinne befinner sig miltals bort, i en potpurri av flärd och skimrande fjordar, i en strävan, en längtan efter att allt snart ska ta slut. Jag orkar inte längre vänta. Men alla låtar jag lyssnar på förvrids till frivolt kyliga julkonsertduetter med Carola och Christer Sjögren. Till och med den vackraste vårballad med Nick Cave förintas av vintern och Kung Bores moralkaksfilosofi. Synden ligger under snön.
Jag har papper att skicka in till CSN, sånt ger mig ångest. Det är så jäkla jobbigt att fylla i massa ansökningar och kryssalternativ. Kuvertet ligger på bordet och hånar mig och min inkonsekvens. Det enda jag kan tänka på är vilka fruktansvärda hemskheter som drabbar mig ifall jag fyllt i fel någonstans bland alla tusentals blanketer. Antagligen kommer jag att sluta på existensminimum som straff för negligerande och amoraliskt beteende, jag kommer aldrig att kunna flytta hemifrån eller skaffa jobb, jag måste gå utbildningskurser på ABF och på kompetensutvecklingsföreläsningar där majoriteten är förtidspensionerade mustaschprydda och chinosbärande äldre män (läs: snuskgubbar) som heter Leif och vars enda nöje är GT:s söndagsbilaga, vars enda lycka är att de när som helst i arbetsveckan, mellan 10 och 18, kan besöka bolaget och införskaffa en flaska explorer, vars enda förtret är att alla porrbiografer som grasserade på Odinsplatsen nu är igenbommade, vars enda tidsfördriv är att frikostligt – och utan att någon bett dem – berätta om sin livserfarenhet och yrkeskompetens… jag är körd!

1 kommentar:

CV sa...

Det är tungt att fylla i formulär. Jag håller med dig. Men belöning blir stor - den som lyckas fylla i formulär lätt som en plätt får framgång i dagens samhälle. Absolut.
men något som är ännu värre är att tyda tekniska manualer.
RS
kulturbloggen.com