fredag, december 23, 2005

varats baksidor

Det är 6 plus ute, regnet studsar mot fönsterrutorna och jag tackar gudarna (?) för att jag tillbringar denna eftermiddag inomhus. Jag har dragit på mig en gedigen infektion, såhär lagom dan före… Ett varmt bad, lite senare ikväll efter lussebaket, får bli kuren som räddar mitt usla liv. Med badskum.
Jag gick igenom min skivsamling för att kolla vad som behöver införskaffas under mellandagarna. Jag hittade massa skivor jag fick julen i sjuan; Thåström, Rage against the machine, Korn, Ebba Grön… Jag trippade på nostalgipsykotiska vågor och julstämningen, den jag suktat efter i över en månads tid nu, infann sig direkt. Det är konstigt hur ett litet minne kan förändra en hel världsbild. Eskapismen står väl högt i tak när jag tänker tillbaka på hur jag satt i Nordhamsskolans bamba och försökte snacka med oförstående klasskamrater om hur fruktansvärt bra just de skivorna var, men ingen, verkligen ingen, hade någonsin hört talas om dem. Så här i efterhand har jag lite svårt att begripa hur jag kunde dyrka dessa skivor så, jag förstår inte vad det är som är så bra med dem längre. Och förmodligen var de aldrig speciellt bra. Fast ett barns neopubertala hjärtas lustar kan aldrig ha fel.
Olle svängde förbi nyss, på vägen till
Bengans. Vi snacka lite nonsens och försökte synka våra scheman inför annalkande helger. Imorgon är det Julafton, men på den 25:e är det maltsammankomst på den lokala puben som gäller. Vi måste ju döva vår ensamhet och slå ihjäl tiden så att vi slipper våndas i all evinnerlighet.

Evigt är blott det, som alltid har funnits till. Det som en gång har blivit till, skall en gång upphöra att vara till: sådan är lagen för allt varande.
- Martin Birck

Inga kommentarer: