tisdag, oktober 09, 2007

Uppgång och fall

Det kan hända att mitt skarpsinne och min klarsynthet förvånar även mig. Idag är jag en person helt annorlunda den jag var igår. Allting har vänt, på en femöring må jag tillägga. Allting tycks ha fått en mening och det bästa av allt är att det inte finns någon logisk förklaring till det: idag är det regnigare än någonsin förut, morgonen präglades av 2½ timmar engelsk grammatik, den enda till synes intressanta lektionen blev inställd, en tågbiljett till Paris kostar över 300 £, jag kommer antagligen bränna tjugo quid på krogen ikväll och på tisdag skall vår litterära kritiska analys vara inlämnad. Men...
Energin som pumpar genom min kropp får allt sånt där att verka värdsligt. Just nu känner jag till och med ett sug efter att sätta mig på biblioteket och plöja några tiotal sidor i "An Introduction to English Grammar". Imorgon kommer jag förhoppningsvis få insupa lite kultur - planerna på att se Justin Rutledge ikväll verkar ju gå i stöpet - i form av "Control" vilket ska bli ball. Nu ska jag återgå till att fra paralleller mellan Willy Russels "Educating Rita" och George Bernard Shaws "Pygmalion".

Inga kommentarer: