måndag, december 10, 2007

Andra ljuset

Det var en behagligt långsam helg med frågesport och satir, alkohol och rulltobak, drömlös sömn på en soffa någonstans i Coldean och en morgon med superormar. En romantisk dimma ligger som ett täcke över min hjärna när jag försöker återskapa eskapaderna. Jag har varit så barnsligt uppfylld av den befriande fyllan att jag totalt missat vad det var för helg.
Kombinationen avsaknad av rutin och annorlunda traditioner fick mig att försumma det faktum att det var 2 i advent igår. Jag missade till och med att Första advent har varit, jag missade till och med Helgen v. 48. Saker och ting tappar sin betydelse. Om det har att göra med ålder eller miljöombyte men jag har tappat lusen och känslan för allt vad julfirande heter.
Utanför mitt sovrumsfönster sträcker sig Moulscoomb way och dess rangliga tvåplansvillor i tegel. På trottoaren springer de små tonårsligisterna, under ändlösa slingor av blinkande stämningshöjare. Grönt, blått och rött ska förkylla kvarteren efter mörkrets intrång och leda nattvandrarna hem. En smaklös komersialism peekar då det på grannens stupränna klättrar en skinande liten keramiktomte.
En julkalender om giriga barn och griniga tomtar, en julrush under amerikanskt inflytande, julpynt från helvetet, bittra cynismer. Jag har berövats min barnsliga längtan och glädje. Det har precis kommit till min vetskap att det ska göras en nyversion av "Brideshead Revisited". Ingenting är heligt längre.
Dagens låt är "Monday Monday Monday" med Tegan and Sara.

Inga kommentarer: