fredag, januari 11, 2008

En gräsänklings dagbok IV

När jag hade borstat tänderna, tandtrådat och sköljt med Colgate Plax var det dags för mig att gå krypa tillsängs. Väl under täcket, med "Homage to Catalonia" framför mig har jag ett avgrundsvrål ljuda över kvarteret. Illa till mods försöker jag ignorera det men då det fortsätter i flera minuter känner jag mig tvungen att gå upp. Ute på gatan verkar allt lugnt, det kan jag konstatera genom en smygtitt genom persiennen. Skriken fortsätter dock och jag smyger ut i hallen. Efter att ha lyssnat i någon halvminut låter det nästan som om skriket kommer från övervåningen, fast det är för dovt för att verkligen kunna göra det. Jag beslutar att det är Matt somtittar på TV.
Ifärd med att diska min gröttallrik börjar jag prata med Matt. Han frågar om jag hörde skriken igårkväll och förklarar sen att det var någon som blivit knivskuren i handen och fick åka till sjukan. Hur han vet detta och huruvida det var en olyckshändelse framgår inte. Men snubben som skrek, skrek jävligt högt.

Inga kommentarer: