onsdag, januari 25, 2006

Att komma hem tidigt för en gångs skull

Första tentan på fredag och jag är pepp som som aldrig förr. Och eftersom jag har förvaltat dagen ändamålsenligt, pluggat dynamiska spänningar mellan metrikens schematiska taktart och tonaccentens konstitutiva fonetik, så har jag likaledes löst ett av mina andra aber: att jag alltid käkar middag för sent. Egentligen tänkte jag hinna med gymmet också, men den sisun får jag nog lägga på hyllan så länge.
Imorgon är det hög tid för mina böcker att anlända, anser jag. Dessutom måste jag ju kila iväg till bibblan och låna Poetiken av Aristoteles. Jag blandar alltid ihop de två: Aristoteles och Arkimedes; den ena var teleologisk empiriker med en arkaisk syn på litteratur och den andre hade en skruv. Jag har precis samma problem med Elton John och John Lennon; en hippie och en bög, hur fan skiljer man dem åt.
Lönen kommer även (om än fem år försent) och jag har fått en spec. på 6900 pix, lite drygt. Det är inte fy skam, snarare tvärt om: välbehövt. Så… jag ska shoppa loss imorgon. Texter i poetik av Jan Stolpe är det första som ska inhandlas, och det över Internet. Med mitt nya betalkort kan min konsumtionslust nå oanade höjder. Snart får jag väl ett kravbrev från kronofogden. Men det är det värt. Synd bara att större mängden av inkomsten merendels går till hyra, mat och cigg. Kanske en och annan bok till kursen och någon skiva då och då.

Enligt osäkra källor är Martin Sparby avliden.

Inga kommentarer: