fredag, mars 16, 2007

Nu måste något hända

Patetiken har förändrats. Igår kom jag på mig själv med att lägga in en skiva för första gången på över en vecka. Varför lyssnar jag inte på musik längre… Däremot har jag skapat mig ett nästan perverst förhållande till litteratur. Jag prenumererar på inte mindre än tre olika kulturskrifter, jag fönstershopar böcker på Konstmuseets bokhandel och dräglar över diverse svåråtkomliga titlar på Adlibris. Det konstiga är att jag har svårt att kombinera dessa två intressen. I nallmänhet har jag röten koncentrationsförmåga vilket försvårar både läsning och lyssning. Om jag skulle försöka förmå mig själv till båda två samtidigt skulle det uteslutande resultera i vitt brus och och bokstäver som byter plats. Jag har länge försökt träna min uppfattningsförmåga men allt har varit förgäves.
Nu sitter jag här hemma, en tidig vårdag, efter ynka två timmar på Fjällskolan och kan inte ta mig för att gå ut i solen. Jag vet inte varför. Det tar bara emot och inte blir det bättre av att ha samma mantra ekande i huvudet: banken, jag måste gå till banken. Inte heller kan jag läsa Jag bara vänder blad utan att någonting fastnar. Intryckslös och uttryckslös. I och för sig ska jag dra-en-kaffe med Jensa, får se vartåt det lider.
Funderingar kring lunch: äta ute eller steka aubergin.

Inga kommentarer: